5. U j�dla a ve spole�nosti
Na�e maminky n�m ��kaly: �Nemlaskej�. To plat� po��d, stejn� jako nesrk�me, neprsk�me, ned�l�me hluk p��bory o tal�� apod. Samoz�ejm� u j�dla s�druh�mi lidmi nekou��me. Nejen p�i j�dle, ale kdykoli ve spole�nosti dal��ch lid� se omlouv�me za zamlasknut�, ��hnut�, zakru�en� v�b�i�e, v�elijak� nekontrolovateln� �i bezd��n� zvuky uvnit� na�eho t�la. Tak� kdy� sklouzne n��, vidli�ka �i l��ce a zazvon� o tal��. P�i z�v�n� si d�v�me ruku p�ed �sta, stejn� jako p�i ka�li. ��k�me promi�te �i pardon i za hlasit� k�chnut�, ��hnut�, nep��jemn� ka�l�n�, smrk�n� apod. Dokonce i za pl��, kdy n�s n�co n�hle a neo�ek�van� dojalo t�eba uprost�ed rozhovoru (nebo kdy� n�s dojalo, jak m�lo �i �patn� n�s pohostili).
Ne v�ka�d� rodin� a dom�cnosti se to dodr�uje ale: je hezk� �ekat, a� v�ichni, kte�� se navz�jem znaj�, (v�j�deln� u jednoho stolu) maj� svoji porci, a pak se teprve pustit do j�dla. Je to asi ot�zka v�chovy, a nechci vnucovat ostatn�m to, co jsme dodr�ovali u n�s doma. Ale m�m nep��jemn� pocit v rodin�, kde si sednou ke stolu, a ka�d� se hned, jak dostane svoji porci, pust� do j�dla. Nevad� mi tolik, �e se nemodl�, jako to, �e ne�ekaj� s jeden�m, a� v�ichni budou u stolu. Trochu mi to p�ipom�n� vl��ky. Pak s�m nev�m, zda m�m bojkotovat toho, kdo u� za�al j�st, a �ekat, a� p�ijde i t�et� a �tvrt�, nebo se tak� pustit do sv� porce. Nevnucuji to, ale ok�zal� modlitby p�ed j�dlem moc r�d nem�m. Zvl�t� ne ve ve�ejn�ch j�deln�ch, ani ti�e sklon�n� hlavy. R�d �eknu p�ed j�dlem: �dobrou chu�, d�kujeme P�nu� (a t�eba tomu, kdo uva�il, �i zaplatil), a j�me. V�m, �e Kristus �ehnal j�dlo, ur�it� v�k�es�ansk� rodin� je p�kn�, kdy� se p�ed j�dlem modl�, �tou z�Bible, a modl� se �asto i p�i jin�ch p��le�itostech. D�kujeme Bohu p�ece za v�e: �e m��eme d�chat, j�st, p�t, chodit, mluvit, ale i �e n�m funguje t�lo v�mnoha tis�c�ch dal��ch oblastech. A za v�e, co z�Bo�� ruky bereme � pokud se nem�l�m, tak je to v�e, co m�me, krom� h��chu.
P�t se nem� se l�i�kou v���lku, a� u� jde o k�vu, �aj, nebo n�co jin�ho. Nedloubeme se l�i�kou do oka. Kdy� serv�rujeme k�vu nebo �aj, nesm�me hostovi p�in�st l�i�ku namo�enou v���lku. L�i�ka mus� le�et na pod��lku vedle hrn��ku. Pod��lky d�v�me host�m v�dy, nejsme l�n�. Tak� p�i serv�rov�n� trochu mysl�me: kam si host odlo�� kosti, kam odlo�� pytl�k od �aje, m� si ��m zam�chat, je tam cukr? atd. Bude pot�ebovat ubrousek? Co s�l a pep�? P�i j�dle si nem�me d�vat na vidli�ku velk� sousto � nap�. se nem� d�vat na vidli�ku (l��ci) p��loha s�masem. Tedy je spr�vn� d�t si na vidli�ku knedl�k s�om��kou �i zel�m, ale ne knedl�k z�rove� s�masem a je�t� zel�m, nebo brambor s�masem, apod. Nejprve si d�me do �st knedl�k (brambor, r��i atd.) s�om��kou �i zeleninou p��p. zel�m, a pak zvl maso, jako druh� sousto. Ne tedy nastav�t na vidli�ku �mrakodrap� j�dla, kter� n�m ve fini�i (t�sn� p�ed �sty) spadne, nejl�pe do kl�na nebo siln� vrstvy om��ky.
J�st maso bez p��lohy je nechutn�, a zvl�t� d�tem by to nem�li rodi�e trp�t. Sn�st sal�m bez kousku chleba �i rohl�ku, nebo ��zek bez brambor � to je arogance (nap�. v��i t�m, co ve sv�t� hladov�). Nehled� na to, �e je to nezdrav�. Nejsem vegetari�n, ale j�st p�em�ru masa nen� spr�vn�, ze v�ech mo�n�ch hledisek. Necpeme se, nehlt�me, nej�me jako zv��ata. Ani kdy� n�s nikdo nevid�. V��ivot� stejn� neexistuje ani jedin� m�sto, kde n�s nikdo nevid�. K�es�an� se v�ak nechovaj� p�kn� proto, �e je n�kdo vid�, ale proto, �e je to tak spr�vn�. A d�lat to, co je spr�vn�, to je ta nejlep�� modlitba vd��nosti tomu, komu na n�s opravdu z�le��. A na kom z�le�� n�m. D�lat, co je spr�vn�, znamen� ��t s�Bohem.
Je-li u n�s pozv�n k�j�dlu host, m� ve v�t�in� v�c�, kter� se t�kaj� j�dla, obsluhy apod., p�ednost. Dost�v� prvn� porci na st�l, nal�v�me mu �aj �i jin� n�poje jako prvn�mu. Nedovol�me mu odn�et pr�zdn� tal��e �i m�t n�dob�. Nen� ani slu�n� v�dob�, kdy jsou u n�s host�, m�t n�dob�. N�dob� nech�me v�d�ezu a� na dobu, kdy host� ode�li � pak ho teprve umyjeme. M�t n�dob� p�ed hostem nebo z�rove� p�i jeho n�v�t�v�, a� u� sed�me v�ichni v�kuchyni �i v�jin� m�stnosti, je nelaskav�. Jist� �e jsou host�, kte�� si vynut� pom�hat. Ale b�n� se sna��me, aby k�tomu nedo�lo. V�biblick�ch dob�ch host byl P�N. �ijeme, �el, v�dob�ch jin�ch, ale je u�ite�n� v�d�t, jak to chodilo v�dob�ch, kdy nejen host, ale hlavn� B�h byl je�t� P�NEM. Kdo tedy Boha st�le za P�na sv�ho �ivota pova�uje, m�l by b�t informov�n.
V�restauraci, kdy� ��n�k p�inese jen jeden j�deln� l�stek pro v�ce osob (v trochu lep�� restauraci se to nestane), d�me p�ednost ve v�b�ru j�dla na�im spolustolovn�k�m, p��tel�m apod., teprve posledn� se pod�v�me sami. Tak� p��bor nab�dneme z tal��ku nejprve ostatn�m, pak si vezmeme sami. V�lep�� restauraci nesb�r�me nic z� podlahy, co n�m upadlo. Popros�me ��n�ka, aby n�m p�inesl nov� p��bor, atd. Tal��e ned�v�me v�restauraci na sebe, ale m��eme je d�t bl� k�okraji, aby to mohl ��n�k snadn�ji odn�st. Ubrousek ned�v�me do popeln�ku, ale na tal��. ��n�ci nemaj� r�di, kdy� se to d�v� do popeln�ku. Po dojeden� d�me p��bory rovnob�n� vedle sebe. Pokud v�restauraci odejdeme t�eba na WC a p��bory nejsou na tal��i rovnob�n�, ��n�k nesm� tal�� odn�st, i kdyby na n�m bylo t�eba u� jen p�l sousta - je to znamen�, �e jsme je�t� nedojedli. Jakmile bychom v�ak dali t�eba i na pln�m tal��i p��bory rovnob�n� a odsko�ili si, ��n�k m��e tal�� odn�st � je to znamen�, �e jsme dojedli. Jakmile jsou p��bory rovnob�n�, t�eba i na cel� porci, m��e to ��n�k odn�st a myslet si, �e n�m to nechutn� �i je n�m nevolno a j�st u� nebudeme.
D�le je ve spole�nosti nevhodn� d�vat najevo n�jak� tajnosti. Nap�. kop�n�m druh�ho pod stolem. Tajn� v�ci si m�me p�ed�vat v�tajn� spole�nosti, a ne tajn� v�otev�en� spole�nosti, p�ed ostatn�mi � nap�. �ept�n�m, posunky (ty jsou dovoleny jen mezi rodi�i a d�tmi) nebo dokonce t�m, �e s�n�k�m za�neme mluvit jazykem, o kter�m v�me, �e mu ostatn� nerozum�. To je hnus fialov�. Ani nen� vhodn� s�n�k�m odej�t, abychom si n�co tajn� sd�lili, kdy� v�me, �e to ostatn� tak pochop�. Prost� tajn� v�ci si m�me sd�lovat na zvl�tn�ch sch�zk�ch, mimo ostatn� spole�nost a hlavn� v�jinou dobu. Samoz�ejm�, jako u v�eho, co tu p�i, mohou nastat v�jimky. T�eba kdy� n�kdo n�koho po��d� v�n�hl�, neo�ek�van� v�ci, o soukrom� rozhovor. Pak je t�eba ostatn�m se omluvit, p��padn� po��dat o svolen�. Obecn� ale plat�, �e toto lze akceptovat v��ir�� spole�nosti jen opravdu v�jime�n�. V�n�jak�m nenad�l�m a nal�hav�m p��pad�.
Hygiena
T�ko n�komu vnucovat sv� vlastn� hygienick� z�sady. Nep�i v�ak bro�urku o hygien� (kdo m� zn� v�, �e by byla pro v�t�inu lid� nep�ijateln�), ale o p�kn�m, mil�m, slu�n�m a k�es�ansk�m chov�n�. Je ur�liv�, kdy� mi n�kdo nab�dne nap�t se z�jeho l�hve (nem�me zrovna u sebe kal�ky), j� souhlas�m, ale p�ed napit�m si hrdlo l�hve po n�m ot�u. Nejen �e je to naprosto nesmysln� z�hlediska prevence p�ed infekc�, ale je to hnusn� v��i tomu, kdo mi napit� nab�dl. Kdy� se boj�m infekce, tak p�i tro�e rozumu � anebo slu�nosti � nab�zenou l�hev v�bec nep�ijmu (i kdy� m�m ��ze�!). Trochu l�pe u� p�sob�, kdy� j� n�komu nab�dnu l�hev, ze kter� jsem pil, a ne� mu ji pod�m, hrdlo ot�u. Ale ani to nem� ��dnou cenu, snad jen v�raz jak�hosi ohledu � je to podobn�, jako kdy� p�i ve�e�i P�n� kazatel ot�r� kalich p�ed ka�d�m napit�m. Je to jen ur�it� zdvo�ilostn� akt. S�hygienou to nem� nic spole�n�ho, snad jen z�estetick�ho hlediska okraj kalichu vypad� l�pe ne� se stopami po rtech.
Tak� se mi n�kolikr�t stalo, �e jsem cht�l d�t polibek na p�iv�tanou n�komu, komu jsem zvykl� jej d�vat, a on se ode mne odklonil: bu� on m�l r�mu (tak to je trochu lep��, z�hlediska slu�nosti), nebo j� m�l r�mu. Opravdu jsem pro to rad�ji riskovat ne� odklonit hlavu, je to velmi nep��jemn�, p�inejmen��m tak, jako na nap�a�enou ruku k�pod�n� nechat ruku pod�l t�la �i v�kapse. Je to ur�liv�. Mohou se ov�em sej�t navz�jem dva �velc� hygienici�, a pak i ten druh� ocen�, �e byl varov�n. Ale je lep�� varovat p�edem � �pros�m t�, dnes mi ned�vej pusu, m�m ch�ipku� � ne� odklonit hlavu. J� bych si polibek nechal d�t i od �ch�ipky�, ale sv�j �ch�ipkov�� samoz�ejm� ani nenab�z�m ani nevnucuji. Tak� nedoporu�uji, aby se zvl�t� p�ed ostatn�mi lidmi (ale vlastn� v�bec) pos�lali navz�jem dosp�l� lid� do koupelny um�t si ruce. To je ned�stojn�, to m��eme p�ik�zat jen d�tem. Zn�m (zvl�t�) n�kter� �eny, kter� velmi mile po m�m p��chodu nazna��, kde je koupelna (i kdy� to v�m) � je to jemn� p��kaz �b� si um�t ruce�. To je fuj.
Ov�em op�t druh� strana mince: jdu si um�t ruce. Polibek do odvr�cen� hlavy nevnucuji. Nab�z�m zouv�n� bot, i kdy� je spr�vn� n�v�t�vy nezouvat � stejn� jako je spr�vn�, kdy� n�v�t�va zut� nab�dne. Kdy� ke mn� p�ijde n�v�t�va, ��k�m: tady je to jak v�Americe, chod� se v�bot�ch po koberci, nezouvat! Ale ne��k�m to, kdy� n�kam p�ijdu na n�v�t�vu: u v�s se zouvat nebudu, jako v�Americe�Pusu ti d�m, i kdy� mi te�e z�nosu, mus� b�t state�n�(�) a m�t pevnou v�ru. Tak to ne. Tedy up�es�uji: b�t state�n� a m�t pevnou v�ru, to ano, ale vynucovat na n�kom, aby o tom podal d�kaz, to ne! Kdo m� u�i�