19. OMYL
Mnoz� dnes v���, �e sta�� chodit mezi k�es�any, ��st bibli, a sp�sa je jist�. Ve skute�nosti to takhle primitivn� nefunguje. Snad je�t� v�c ne� nev���c� dovedou ��t v omylu v���c�. Tomuto omylu se v n�bo�enstv� ��k� pokrytectv�. Je to py�n� domn�nka, �e kdy� n�kdo zp�v� zbo�n� p�sni�ky, vede �e�i o bibli a modl� se, tak B�h v nebi j�s�. A v�echny lidi, kte�� toto ne�in�, zatrat� (jist� se to t�k� v�ech n�bo�enstv�, nejen k�es�anstv�, a pokryteck� p�cha samoz�ejm� kvete i mezi ateisty, o tom ale jinde).
B�h je ur�it� �une�en� z lid�, kte�� mu �sty vyzn�vaj� l�sku a zp�vaj� ze zp�vn�ku, �e mu v�echno dali, �e se v�eho pro n�j vzdali a jak miluj� bli�n�ho � a nehnou pro nikoho ani prstem a jejich hlavn�m c�lem je jejich vlastn�, pohodln� �ivot. Pro p�tn�k by si nechali �vrtat koleno� a pokud n�co n�komu daj�, tak jen ze sv�ch tu�n�ch p�ebytk� pro klid sv�dom�. Stejn� jsou na tom ti, kte�� ani po��dn� nev�d�, �emu v���, ale ochotn� po�lou do pekla ka�d�ho, kdo byl od mali�ka veden v jin� v��e. Kte�� zatrat� bez mrknut� oka ka�d�ho trochu odli�n�ho, kdo nechod� do t� jejich skupiny nebo nevyzn�v� tu jejich zaru�en� nejspr�vn�j�� teologii (nap�. tzv. �biblick� u�en�). To, co se nau�ili nazpam� od sv�ch stejn� popleten�ch u�itel�. Mohou to b�t v�ci spr�vn� i nespr�vn�, ale v�dy jen ��ste�n�.
Sekt��stv� je �asto zalo�eno na omezenosti my�len� a pohodlnosti myslet (n�kdy na strachu myslet). Na neschopnosti �i neochot� poznat pravdu jen proto, �e je �ita a vyslovena jinak, ne� jsme si zvykli. Typick� sekt�� nerozezn� dobr� ovoce a zdrav� kmen, nepozn� zdrav� strom � odrad� ho odli�n� listy, jin� kv�t a nezn�m� v�n�. C�t� se dob�e a bezpe�n� ve sv�m st�du, sv�ch dogmatech, navykl�ch kli��, mezi zn�m�mi tv��emi a fr�zemi. Toto v�e pova�uje naivn� za sp�sotvorn�, hluboce duchovn�, bo�sk�. Zbytek sv�ta �je mimo�. Nerozpozn� podstatu. Ne, nemysl�m si, �e by �lov�k m�l kdejak� n�zor hned p�ijmout a nedr�et se pevn� poznan� pravdy. Ani nemysl�m, �e je �patn� st�kat se se stejn�mi lidmi, se kter�mi si rozum�m. Z�m�ch 33 Omyl� jist� mnoz� usoud�, �e jsem fanatik a dogmatik. Jedin�, co chci ��ci, je, �e ke spr�vn�mu fanatizmu a dogmatice, k��ivotu, kdy se pak u� �lov�k dr�� poznan� pravdy a lacin� ji nem�n�, se mus� doj�t po d�kladn�m hled�n� a v�en� v�ech alternativ. Je to proces, kter� m� ur�it� sv� �asov� miln�ky, kdy po jist� dob� hled�n� u�in�me z�v�ry, p�ijmeme a nad�le dr��me nalezen� pravdy, ale je to tak� proces, ve kter�m otev�enost pro mo�nost, �e se m�l�m, mus� z�st�vat. Tedy schopnost naslouchat odli�n�mu n�zoru, v�n� se nad n�m zam��let a korigovat, je-li to nutn�, vlastn� pohled. To neproti�e�� tomu, �e v�ur�it�ch letech v�ku bychom sv�j jasn� n�zor na �ivot u� m�li m�t.
Sou��st� pokrytectv� a duchovn� slepoty je toti� neschopnost rozpoznat Bo��ho �lov�ka a t�m tak� pravdu, pod�vanou ne t�mi fr�zemi, na kter� si n�kdo zvykl. To se v�prvn�m stolet� p�ihodilo farizej�m (proto se tak� n�kdy pokrytectv� naz�v� farizejstv�m). Oni nepoznali Krista, proto�e nebyl farizej, mluvil v�ci, kter� se jim v�rou�n� nezd�ly v po��dku (byly siln� �nebiblick�!), a v�bec, cel� jeho �ivotn� styl byl �takov� n�jak� podivn��. Je�� jim prost� nezapadal � jak ale mohl, kdy� je nad�asov�. A p�esto�e ��kal v�ci jasn� a moudr�, nebyli schopni to rozeznat. Jen je znerv�z�ovala moc, kterou Je�� m�l (z�zra�n� skutky) � ale jak to u pokrytc� b�v�, i s�t�m si teoreticky poradili (vysv�tlili si to tak, �e jeho moc je od ��bla � a je to!). Sekt��i a pokrytci um�j� v�dy v�e vysv�tlit. Maj� na v�e ��katulku�. Zat�mco jejich zl� skutky jsou drobn� nedokonalosti uprost�ed mo�e pravdy a sp�sy, zl� skutky ostatn�ch lid� ukazuj� na jejich samotnou zlou podstatu � aby se zm�nili, mus� se �d�t k�n�m�.
Jako tehdy s�Kristem podobn� si dnes �ada v���c�ch n�zorov� �porad� s�lidmi, kte�� nesd�l� jejich v�klady, nechod� do n�kter� ze struktur jejich c�rkve, p�itom ale (n�kdy) �ij� mnohem �ist��, plodn�j�� a v��i sv�m bli�n�m l�skypln�j�� �ivot. �Nespasen�, ale up��mn� � tak� tak jsem je n�kde sly�el naz�vat t�mi �spasen�mi�! Bylo by jist� velmi humorn� a bolestn� z�rove� pozorovat, kdyby se dnes znovu Je�� proch�zel po t�to zemi, kolik z n�s by ho v�bec poznalo, zamilovalo si jej a uv��ilo mu, jak by se s�n�m mnoz� �k�es�an� p�eli, radili mu, p�ek�ikovali ho �i vylou�ili z (�jeho�) c�rkve. Nic nov�ho pod sluncem, farizejstv� je nesmrteln�......................V�ce o tom v�Koment��i
Na p�edchoz� omyl�����Zp�t�����Na dal�� omyl